Kiedy i w jakim przypadku powinniśmy zgłaszać darowiznę? Według ustawy, zwolnione z płacenia podatku są osoby z naszej najbliższej rodziny, o ile osoby które tę darowiznę przekazują, dokonują zgłoszenia swojej darowizny do urzędu skarbowego. Nie dotyczy to sytuacji, w których umowa darowizny jest sporządzona przed notariuszem. W takim przypadku to notariusz dokonuje zgłoszenia darowizny. Należy wiedzieć, że dawny Druk SD-Z1 stracił już ważność w roku 2008.
Od roku 2009, niezależnie od tego kiedy nastąpiła darowizna, zgłoszenia dokonujemy za pośrednictwem innego druku pod nazwą SD-Z2. Kiedy zgłaszamy więc darowiznę w urzędzie skarbowym?
Zgłoszenie dotyczy osób, które należą do najbliższej rodziny, z punktu widzenia prawa, jest to tak zwana grupa 0. Możemy wówczas uniknąć płacenia spadku od darowizny.
Termin, aby zgłosić darowiznę, to sześć miesięcy od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, a więc od chwili w momencie spełnione zostaje świadczenie, mówiąc wprost: kiedy wykonana została darowizna. Kiedy wniosek składamy samodzielnie, czyli bez pośredniczenia przez notariusza, właściwy będzie dla nas Naczelnik Urzędu Skarbowego, w okręgu którego znajduje się nasze miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania osoby obdarowanej.
W przypadku spadków jest podobnie, chyba że chodzi o nieruchomość albo prawo spółdzielcze. Wtedy zgłaszamy to do urzędu skarbowego, w obrębie którego nasza nabyta nieruchomość drogą spadku się znajduje. Gdy umowa notarialna zostaje sporządzona przez notariusza, to on ma obowiązek zgłosić tę darowiznę do urzędu skarbowego.
Wszelkich informacji z pewnością aktualnych, dowiemy się w każdym mieście np takim jak Poznań, tutaj jest wiele biur rachunkowych które za opłatą z pewnością zajmą się naszą sprawą. W Poznaniu jest bardzo wiele biur rachunkowych które mogą nam pomóc rozwikłać nasze problemy.